Anglický jazyk a literatúra (Bc.)
- Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 1., bakalársky
- Dĺžka štúdia: 3 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina a angličtina
Štúdium anglického jazyka a literatúry je jazykovým učiteľským štúdiom zameraným predovšetkým na prípravu budúcich asistentov učiteľov, ale aj absolventov, ktorí môžu nájsť uplatnenie v iných profesiách vyžadujúcich jazykové kompetencie, interkultúrnu komunikáciu, či tvorivé a kritické zručnosti. V príprave na takéto profesie je štúdium programu anglický jazyk a literatúra zamerané najmä na jazykovedné, literárno-kultúrne predmety ako ja predmety rozvíjajúce pedagogicko-psychologické kompetencie. Absolventom by mal byť kultúrne a spoločensky rozhľadený človek, ktorého vedomosti, schopnosti, zručnosti a postoje mu umožnia pracovať v školách, firmách, či rôznych vzdelávacích a kultúrnych inštitúciách. V bakalárskom stupni vzdelávania sú identifikované dva základné ciele vzdelávania: 1. Kvalitne pripraviť absolventa/ku kombinačného učiteľského študijného programu na pokračovanie v magisterskom štúdiu. Podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov §11 vyžadovaným stupňom vzdelania pre učiteľa základnej školy a učiteľa strednej školy je najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. 2. Adekvátne pripraviť absolventa/ku na výkon povolania pedagogického asistenta.
Profil absolventa/ky bakalárskeho stupňa vzdelávania zameraný na pedagogického asistenta:
Absolvent/ka v pozícii pedagogického asistenta dokáže podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvárať rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáhať dieťaťu, žiakovi alebo skupine detí alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
1. Vedomosti : absolvent/ka bude ovládať poznatky pedagogických a psychologických disciplín zameraných na individuálnu prácu so žiakom alebo skupinou žiakov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami.
2. Zručnosti : absolvent/ka pod vedením učiteľa dokáže participovať na realizácií edukačných činností priamo v školskom prostredí, samostatne vykonávať menej náročné a pomocné práce v edukačnom procese.
3. Profesijné kompetencie : absolvent/ka bude mať rozvinuté najmä kompetencie - identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka, identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka, implementovať metódy práce so žiakom so špecifickými- výchovno-vzdelávacími potrebami, plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj, efektívne spolupracovať s ďalšími odbornými pracovníkmi, stotožniť sa s profesijnou rolou a školou.
4. Prenositeľné kompetencie : absolvent/ka bude mať rozvinuté komunikačné schopnosti, organizačné zručnosti, digitálne zručnosti, kreativitu, interpersonálne schopnosti, mentorské schopnosti, metakognitívne schopnosti a uvažovanie v súvislostiach, prácu v tíme a s tímom, schopnosť zvládať záťažové situácie a prekážky, schopnosť prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam a schopnosť pracovať v interkultúrnom prostredí.
Výstupy vzdelávania v kategóriách pre aprobáciu Anglický jazyk a literatúra:
1. Vedomosti:
Absolvent/ka disponuje základným vedeckým poznaním v profilovej oblasti Anglický jazyk a literatúra a má všeobecné vedomosti na úrovni syntézy. Disponuje vzťahovo-argumentačne nadobudnutými vedomosťami o anglickom jazyku a jeho zákonitostiach, o spôsobe a podmienkach jeho fungovania vo všetkých jazykových rovinách a vzťahoch k iným jazykom, špeciálne k slovenskému jazyku. Pozná všetky jazykové roviny jazykového systému anglického jazyka, nosné údaje, pojmy, princípy a teoretické a metodologické zásady lingvistických a literárno-vedných disciplín. Nadobudne teoretické a praktické vedomosti o všetkých rovinách anglického jazyka a zdokonalí sa vo všetkých štyroch jazykových zručnostiach. Nadobudne vedomosti o britskej a americkej literatúre a vedomosti o britskej a americkej civilizácii. Absolvent/ka tohto študijného programu získa vedomosti o práci pedagogického asistenta pri práci so žiakmi so špecifickými potrebami. Absolvent/ka tohto študijného programu bude schopný/á aplikovať získané vedomosti v praxi.
2. Zručnosti:
Absolvent/ka ovláda anglický jazyk na vysokej praktickej úrovni. Špecifikuje a vie dať do súvislosti poznatky z dejín literatúry anglicky hovoriacich krajín. Pozná základné postupy analýzy a interpretácie umeleckých diel. Je schopný/á aplikovať jazykovedné a literárno-vedné poznatky pri pragmaticko-komunikačných aktivitách a vo vyučovaní. Vie kriticky analyzovať písomný aj hovorený prejav, formulovať vlastné stanoviská a postoje, kriticky ich revidovať a konštruktívne obhajovať.
3. Profesijné kompetencie:
Absolvent/ka má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovnovzdelávacieho procesu vo vyučovaní anglického jazyka a literatúry. Taktiež sa vyznačuje tvorivým a pružným myslením a je schopný/á zapájať sa do práce v pedagogickom kolektíve. Dokáže profesionálne prezentovať vlastné stanoviská a iné všeobecné a odborné obsahy v anglickom jazyku. Je pripravený/á na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k učiteľskej profesii a cieľovej skupine.
4. Prenositeľné kompetencie:
Absolvent/ka dokáže rozvíjať vlastnú jazykovú kultúru v anglickom jazyku a ďalej sa v ňom vzdelávať a organizovať svoje učenie. Je schopný/á pracovať s informáciami a nachádzať dejinno-kultúrne, odborné, hodnotovo-morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti anglického jazykového areálu. Dokáže identifikovať a riešiť problémy a udržiavať kontakt s aktuálnym vývojom v študovanej disciplíne a účinne pokračovať vo vlastnom profesionálnom rozvoji.
Po ukončení bakalárskeho vzdelávania je absolvent/ka pripravený/á na výkon povolania pedagogický asistent podľa Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Absolvent/ka bakalárskeho študijného programu Anglický jazyk a literatúra je pripravený/á na pokračovanie v nadväzujúcom magisterskom stupni vzdelávania.
Indikované povolania:
- pedagogický/á asistent/asistentka
- pedagogický/á pracovník/čka pre mimoškolské záujmové činnosti detí
- pracovník/čka štátnej správy pre príslušnú oblasť
- školský/á administratívno-metodický/á pracovník/čka (spravovanie školskej knižnice, vedenie školských časopisov)
- kultúrny/a a osvetový/á pracovník/čka
- pracovník/čka školského úradu
- pracovník/čka v školských inšpekčných centrách
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Informácia pre zahraničných študentov
Pre štúdium všetkých študijných programov – vrátane štúdia cudzích jazykov - je potrebná znalosť slovenského jazyka. Pre zahraničných študentov, ktorí sa nepreukážu maturitou zo slovenského jazyka alebo VŠ diplomom zo slovenskej vysokej školy, je povinnosť absolvovať jazykovú skúšku.
Táto podmienka neplatí pre študentov s českým štátnym občianstvom.
Na jazykovú skúšku je potrebné prihlásiť sa v online formulári najneskôr do 20. 08. 2024.
Владение словацким языком требуется для всех учебных программ – включая иностранные языки. Для иностранных студентов, которые не подтверждают свой аттестат зрелости по словацкому языку или университетский диплом словацкого университета, сдача экзамена по словацкому языку является обязательной.
Это условие не распространяется на студентов с чешским гражданством.
Заявление о сдаче экзамена по словацкому языку должно быть подано в онлайн-форме не позднее 20 августа 2024 года.
Pozrite si predmety a študijný plán, ktorý absolvujete počas vášho štúdia na DENNEJ forme štúdia. ( Nie je k dispozícii )
Pozrite si predmety a študijný plán, ktorý absolvujete počas vášho štúdia na EXTERNEJ forme štúdia. ( Nie je k dispozícii )
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
Učiteľský základ:
prof. doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD.
mariana.sirotova@ucm.sk
Aprobácia:
prof. Olga Byessonova, DrSc.
olga.byessonova@ucm.sk