Aplikované mediálne štúdiá (Bc.)
- Študijný odbor: mediálne a komunikačné štúdiá
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 1., bakalársky
- Dĺžka štúdia: 3 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Výučba študentov v študijnom programe v bakalárskom stupni štúdia sa zameriava na osvojenie a rozvoj samostatného odborného poznania a myslenia v intenciách kľúčových oblastí študijného odboru mediálne a komunikačné štúdiá v inter- a multi - disciplinárnom i aplikačnom kontexte. A to s dôrazom na poznávanie a porozumenie médií, ich sociálno-komunikačných, produktívnych aspektov a komunikovaných informačných obsahov, ako aj nástrojov umožňujúcich optimalizované (manažované/riadené) zaobchádzanie s nimi. Študijný program smeruje špeciálne k sprostredkovaniu teoretických poznatkov, schopností a praktických zručností v oblasti rozvoja mediálnych, digitálnych a informačných kompetencií nadväzujúc na chápanie médií ako špecifického prostredia ovplyvňujúceho a transformujúceho človeka i spoločenské procesy.
Absolvent/ka získa širokú škálu teoretických poznatkov z oblasti eticko-axiologických, antropologických, edukačných, psychologických, sociologických, marketingových aspektov médií a mediálnej komunikácie. Poznanie týchto disciplín zároveň bude schopný/á aplikovať pri identifikácií a analýze dezinformačných a konšpiračných naratívov, pôsobenia dezinformačných kampaní a vyhodnocovaní informácií s potenciálne škodlivým vplyvov na jednotlivca a spoločnosť. Profil absolventa/ky je špecificky zameraný na poznávanie a tvorbu stratégií rozvoja tzv. ekologického prístupu k digitálnym médiám, s dôrazom na techniky kritického myslenia a fact-checkingu, ako nástrojov obrany a prevencie voči onlinovým informačným poruchám (fake news, hoaxy, hate speach) a rizikám digitálnych médií (kyberšikana, phisching, závislosti). Uvedený dôraz je súčasťou komplexnejšej teórie učenia o médiách.
Absolvent/ka štúdia dokáže na základe nadobudnutých kompetencií riešiť odborné, metodické a praktické úlohy či problémy širokej mediálnej oblasti i iných oblastí sociálnej praxe, ktorých médiá sú neodmysliteľnou súčasťou. Špeciálne v rámci oblastí, kde médiá vystupujú ako edukačné objekty i prostriedky vplyvu na rôzne cieľové skupiny jednotlivcov, resp. je možné zaznamenať ich formatívny vplyv v širšom spoločenskom rozmere. Absolvent/ka si osvojí znalosti realizácie jednoduchej formy výskumu v oblasti mediálnej komunikácie, informačných tokov, mediálnych a informačných kompetencií. Nadobudnuté poznatky, metódy, metodické a tvorivé zručnosti uplatní v procese tvorby bakalárskej práce a s ňou súvisiaceho prieskumu či aplikačného výstupu.
Počas štúdia, vďaka diapazónu povinne voliteľných a výberových predmetov, ktoré sú prakticky orientované, si študent/ka osvojí praktické zručnosti a schopnosti, ktoré mu/jej umožnia aktívne a tvorivo vstupovať do projektov zameraných na rozvoj mediálnych a informačných kompetencií rôznych cieľových skupín (deti a dospievajúci, učitelia, seniori, pracovníci štátnej a verejnej správy a ďalší.). Študent/ka si tiež osvojí zručnosti, ktoré mu/jej umožnia podieľať sa na manažovaní informácií a informačných tokov, znalostí a zdrojov, ako aj skúsenosti z prípravy a realizácie širokého spektra mediálnych komunikátov, a tiež osvetových, edukačných, komunikačných a sociálno-marketingových kampaní. Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu sa uplatní ako tvorca a koordinátor mediálnych a informačných projektov, mediálny analytik, preventista rizikových faktorov informačnej bezpečnosti a sociálnych médií, tvorca mediálnych, informačných, osvetových a preventívnych kampaní v oblasti dezinformácií, falošných správ, extrémistických prejavov a hybridných hrozieb, lektor a metodik so zameraním na rozvoj kritického myslenia, mediálnej a informačnej kompetencie a mediálnej edukácie.
a) Teoretické vedomosti
Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu vie využiť získané informácie z teoreticky zameraných predmetov na analyzovanie javov, generalizáciu poznatkov a preukazuje relevantné vedomosti mediálnych a komunikačných štúdií a ich aplikovaných oblastí. Absolvent/ka získa širokú škálu teoretických poznatkov umožňujúcich nadobudnúť komplexnejší pohľad na médiá, mediálne produkty, obsahy a ich účinky v kontexte individuálneho a spoločenského významu. Špeciálne získa poznatky z oblasti axiologicko-etických psychologických, kognitívnych, sociologických aspektov mediovanej komunikácie, analýzy mediálnych komunikátov, monitorovania a vyhodnocovania kvality informačného ekosystému. Na základe teoretických vedomostí z oblasti mediálnej komunikácie, mediálnej edukácie, mediálnej ekológie, mediálnych a informačných kompetencií, a všetkých ich oblastí výskumu, dokáže analyzovať a syntetizovať problémy, posudzovať jednotlivé aspekty mediálneho prostredia a jeho/jej potenciálneho vplyvu na jednotlivca a spoločnosť. Má prierezové vedomosti z oblasti kritického myslenia, informačnej a kognitívnej bezpečnosti, faktického kontextu súvisiaceho s problematikou dezinformačných kampaní, konšpiračných teórií, hybridných hrozieb, prejavov extrémizmu a ďalších rizikových javov v kontexte internetovej komunikácie. Získava prehľad v základoch autorského a mediálneho práva, legislatívnych možností regulácie digitálnych platforiem a ochrany ich používateľov. Dokáže komunikovať v cudzích jazykoch a ovláda základy z oblasti jazykovej kultúry. Na základe teoretických vedomostí z mediálnej komunikácie, práce s informačnými zdrojmi, manažovania informácií, znalostí a mediálnych obsahov a všetkých jej oblastí výskumu, dokáže analyzovať a syntetizovať aktuálne problémy a trendy mediálneho a informačného prostredia a spolupracovať na ich riešení.
b) Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu:
- dokáže získavať potrebné informácie z dostupných zdrojov, triediť ich, vyhodnocovať a kriticky k nim pristupovať,
- dokáže interpretovať a kreatívnym spôsobom prezentovať mediálne obsahy a informácie,
- dokáže pracovať s informačnými zdrojmi a dátami v rôznych formátoch a prakticky sa orientuje v práci s databázami,
- dokáže vypracovávať odborné informačné a analytické výstupy z oblasti mediálnych a komunikačných štúdií,
- dokáže projektovať a organizovať vzdelávacie aktivity z oblasti mediálnej výchovy a rozvoja kritického myslenia
- je schopný/á vyhodnocovať efektívnosť rôznorodých vzdelávacích projektov zameraných na rozvoj mediálnych a informačných kompetencií
- je schopný/á kompetentne sa zapojiť do všetkých fáz tvorby, realizácie a vyhodnotenia výskumno-vývojových projektov v oblasti rozvoja kritického myslenia a ochrany publika proti falošným správam a hybridným hrozbám
- má spôsobilosť uplatňovať v praxi metódy rozvoja kognitívnej, socio-afektívnej stránky osobnosti vo vzťahu k médiám a ich produktom ako aj senzoricko-motorických spôsobilostí jednotlivca
- dokáže diagnostikovať rôzne druhy médií vzhľadom na výskyt manipulatívnych a persuazívnych obsahov a prvkov
- dokáže tvoriť edukačné a didaktické pomôcky využiteľné vo výučbovom i ďalšom vzdelávacom procese s tematikou médií či učenia o médiách
- má spôsobilosť projektovať, organizovať a riadiť informačné a osvetové kampane s cieľom propagovať význam mediálnej výchovy a kritického myslenia
- ovláda prácu na rôznych pozíciách v oblasti prípravy, produkcie, postprodukcie a distribúcie informácií, mediálnych komunikátov a produktov,
- ovláda základné princípy audiovizuálnej tvorby a vybraných multimediálnych postupov a dokáže vytvárať audiovizuálne a multimediálne žánre a komunikáty na rôznych platformách, ktoré reflektujú potreby spoločenskej praxe,
- ovláda základné princípy grafického dizajnu a prakticky sa orientuje v dostupných grafických nástrojov,
- osvojí si jazyk a štýl potrebný pre prácu copywritera alebo manažéra informačných obsahov, najmä so zameraním na stratégie sociálneho marketingu, rozvoj mediálnej a informačnej kompetencie a prevenciu rizikových faktorov mediálneho prostredia
- ovláda metódy a postupy spojené s mediálnym plánovaním, výberom vhodných médií a ich využitia na strategickú komunikáciu s verejnosťou,
- pozná možnosti a zásady komunikácie v prostredí sociálnych médií,
- orientuje sa v problematike obsahového marketingu,
- ovláda základné a vybrané pokročilé funkcie analýzy dát a ich vizualizácie.
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu:
- dokáže efektívne pracovať ako člen tímu
- dokáže koordinovať čiastkové činnosti a niesť zodpovednosť za výsledky tímu
- má rozvinuté organizačné zručnosti a schopnosť adaptovať sa v meniacom sa prostredí
- dokáže hľadať riešenia problémov kreatívnymi spôsobmi
- dokáže identifikovať a zhodnotiť etické, sociálne a ďalšie súvislosti riešených problémov
- vie samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti, zručnosti a kompetencie.
- mediálny analytik,
- preventista rizikových faktorov informačnej bezpečnosti a sociálnych médií,
- tvorca mediálnych, informačných, osvetových a edukačných kampaní v oblasti dezinformácií, falošných správ, extrémistických prejavov a hybridných hrozieb,
- lektor a metodik so zameraním na rozvoj kritického myslenia, mediálnej a informačnej kompetencie a mediálnej edukácie,
- špecialista na manažovanie informácií, znalostí a zdrojov,
- špecialista na vizualizáciu dát,
- špecialista na tvorbu digitálneho obsahu,
- špecialista na tvorbu mediálnych produktov pre deti a mládež,
- špecialista na stratégie sociálneho marketingu,
- web editor,
- tvorca a koordinátor mediálnych projektov.
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. Mgr. Norbert Vrabec, PhD.
norbert.vrabec@ucm.sk