Aplikované mediálne štúdiá (Mgr.)
- Študijný odbor: mediálne a komunikačné štúdiá
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 2., magisterský
- Dĺžka štúdia: 2 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Výučba študentov v študijnom programe v magisterskom stupni štúdia sa zameriava na prehĺbenie samostatného odborného myslenia a rozšírenie znalostí z oblastí mediálnych a komunikačných štúdií v trans-disciplinárnom a aplikačnom kontexte. Sprostredkováva prehĺbené multidisciplinárne poznávanie mediálnej sféry, mediovanej komunikácie a ich vybraných aspektov, ako aj informačného a používateľského prostredia a správania v kontexte digitalizácie s dôrazom na rozvoj spôsobilosti študentov aktívne regulovať/manažovať zefektívňovanie spôsobov zaobchádzania s médiami a informáciami. Vychádza sa pritom z vnímania mediálneho prostredia ako životného priestoru formujúceho človeka. Osobitne je zameraný na prípravu multiplikátorov schopných transmisie stratégií a nástrojov rozvoja mediálnych a informačných kompetencií diverzných cieľových skupín, špeciálne v procesoch učenia o médiách, najmä s ohľadom na aktuálne trendy digitálnych médií v kontexte rozvoja transformujúcej sa informačnej a sieťovej spoločnosti.
Obsah štúdia tvorí prehĺbené poznanie vedných disciplín sociálnych, humanitných, ekonomických, technických, právnych vied najmä: mediálnych štúdií, teórie mediálnej a marketingovej komunikácie, mediálnej pedagogiky, filozofie, antropológie, axiológie, etiky, psychológie, aplikovanej psychológie a sociológie, pedagogiky a andragogiky, semiotiky, umenia a kulturológie, ekonómie, informatiky a práva.
Absolventi získajú komplexnejšie poznanie podmienok mediálnej produkcie a distribúcie (spoločenskokultúrne, politické, právne, etické, ekonomické, technicko-technologické, inštitucionálne, profesijné), s dôrazom na pochopenie pôsobenia médií v socio-kultúrnom kontexte ovplyvnenom procesom globalizácie. Dôraz je kladený na rozvíjanie schopností rozlišovať pozitívne a negatívne vplyvy médií na jednotlivca a spoločnosť, aplikovať stratégie a techniky účinného využívania pozitívneho a eliminovania negatívneho potenciálu médií v rámci osobnostného i odborného rastu jednotlivca patriaceho do rôznych vekových a sociálnych skupín. Absolvent získava komplexné poznatky o mediálnych produktoch ako o prostriedkoch formovania axiologicko-mravnej a morálnej zložky osobnosti človeka a o potrebe posudzovať médiá podľa kvality s akou plnia danú úlohu.
Reflexia filozofického, etického a morálneho rozmeru mediálnej komunikácie a mediálnej produkcie je východiskom poznávania, spracovávania a ovplyvňovania formatívneho vplyvu médií na jednotlivca a spoločnosť. Obsah študijného programu II. stupňa sleduje cielené premostenie teoretických prístupov mediálnych štúdií, resp. teórie masmediálnej komunikácie s pedagogickou teóriou, aplikujúc aj prístupy ďalších vedných disciplín, čo umožní komplexné poznanie médií a v aplikačnej rovine sprostredkovanie poznávania médií účastníkom diverzných edukačných procesov.
Obsah študijného programu magisterského štúdia vychádza z pokročilých stratégií rozvoja mediálnej a informačnej kompetencie, schopnosti analýzy a kritického posudzovania diverzných mediálnych produktov s cieľom kvalitatívno-hodnotiaceho, selektívneho a zodpovedného prístupu k mediálnym a informačným produktom. Aplikujú sa rozšírené a prehĺbené poznatky o produkcii a manažovaní mediálnych, multimediálnych a informačných produktov a služieb (so zameraním na rôzne druhov mediálnych obsahov v tlačenej, auditívnej, audiovizuálnej i multimediálnej podobe, špeciálne verejnoprávneho, edukačného, kultúrneho a osvetového charakteru).
Osvojenie si znalostí a rozvoj praktických schopností a zručností slúži ako základ pre autorskú tvorbu, projektovanie a riadenie mediálnych projektov, produktov a služieb, ako aj realizáciu vzdelávacích, kultúrnych a osvetových aktivít. Obsah študijného programu II. stupňa nadväzuje na obsah študijného programu I. stupňa a rozvíja znalosti študentov o médiách a mediálnych produktoch v typologickej diverzite s dôrazom na poznanie pravidiel výstavby mediálnych textov, konštrukcie a kritickej dekonštrukcie mediálnych významov a posolstiev s cieľom posilnenia analytických a kritickointerpretačných schopností študentov v interakcii s rôznorodými mediálnymi obsahmi.
Absolvent si v rámci štúdia prehĺbi najnovšie znalosti o konceptoch, problémoch a nevyriešených otázkach v odbore mediálnych a komunikačných štúdií s osobitným zameraním na výskum v oblastiach mediálnych a informačných kompetencií. Ovláda pokročilé formy výskumu v oblasti mediálnej komunikácie a informačných tokov ako špecifického prostredia, ktoré ovplyvňuje človeka a transformuje spoločenské procesy. Nadobudnuté poznatky, metódy, metodické a tvorivé zručnosti uplatňuje v procese tvorby magisterskej práce a s ňou súvisiacej metodológie výskumu a návrhu inovatívnych riešení.
Absolvent magisterského stupňa študijného programu je profilovaný ako odborník na oblasť kompetentného využívania médií pre výkon odborných pracovných pozícií a ďalších životných aktivít jednotlivcov v rôznych sférach spoločenskej reality a ako profesionál na realizáciu programov zámerného formovania mediálnej kompetencie jednotlivcov v systéme výchovno-vzdelávacích inštitúcií zámerného formovania mediálnej kompetencie jednotlivcov v systéme výchovno-vzdelávacích inštitúcií neformálneho i formálneho charakteru, ale aj v rámci systému mediálnych inštitúcií či inštitúcií z príbuzných spoločenských odvetví. Absolvent nadobudne prehĺbenú odbornú, metodickú a didaktickú spôsobilosť uplatniteľnú predovšetkým v rámci analytickej, manažérskej, lektorskej, metodickej a poradensko-konzultačnej profesijnej činnosti v oblasti rozvoja mediálnych a informačných kompetencií, v systéme celoživotného vzdelávania, ako aj v rámci tvorby a manažovania mediálnych, multimediálnych a informačných produktov a služieb.
a) Teoretické vedomosti
Absolvent magisterského stupňa študijného program vie využiť získané informácie z teoreticky zameraných predmetov na analyzovanie javov, generalizáciu poznatkov a preukazuje relevantné vedomosti z teórie kompetentného a zodpovedného využívania médií a informačných zdrojov. Vzdelávanie študentov spočíva v kontinuálnom a stupňujúcom sa osvojovaní teoretických poznatkov z profilových a príbuzných vedných disciplín a v systematickom rozvíjaní ich praktických schopností, zručností a ďalších osobnostných kvalít, ktoré ich uspôsobia kompetentne a kreatívne využívať médiá pre výkon odborných pracovných funkcií a ďalších životných aktivít. Absolventi budú schopní uvedomelejšie vnímať a v aplikačnej rovine svojej profesijnej praxe využívať možnosti jednotlivých druhov médií ako edukačných objektov a prostriedkov v procese zámerného formovania mediálnej kompetencie jednotlivcov v systémoch inštitucionálneho a neinštitucionálneho vzdelávania, mediálnych a ďalších inštitúcií. Absolvent má hlboké a prierezové vedomosti o dezinformačných trendoch a naratívoch, možnostiach a technikách rozvoja kritického myslenia, širokej škále hybridných hrozieb a ohrozeniach, ktoré predstavujú pre demokratickú spoločnosť a bezpečnostnú politiku. Má komplexné poznatky o regulácii a koregulácii mediálneho obsahu v súlade s domácou a európskou legislatívou, ovláda poznatky o využívaní algoritmov sociálnych sietí zameraných na získavanie, udržanie a monetizáciu pozornosti publika. Absolvent sa orientuje v procesoch teoretickej reflexie, projektovania a tvorby mediálnych a informačných komunikátov využiteľných v procese neformálneho a formálneho vzdelávania (najmä e-learningové kurzy, masívne otvorené online kurzy, edukačné audiovizuálne produkty, mobilné aplikácie využiteľné v procese učenia sa, digitálne platformy využiteľné v praxi vzdelávacích, kultúrnych, osvetových, neziskových a iných verejných a súkromných inštitúcií).
b) Praktické schopnosti a zručnosti
- Absolvent magisterského stupňa študijného programu:
- dokáže kriticky myslieť, nazerať na objekty z rôznych uhlov a vnímať ich zasadené do širšieho kontextu,
- dokáže vytvárať rozličné stratégie riešenia problému, kriticky ich posudzovať a vyselektovať najperspektívnejšie pre danú situáciu, ktoré povedú k vyriešeniu problému,
- používa pokročilé metódy a postupy získavania a využívania širokého spektra informácií a mediálnych obsahov, dokáže ich analyzovať, vyhodnocovať, interpretovať a kriticky k nim pristupovať,
- používa pokročilé metódy a postupy na tvorbu informačných obsahov a mediálnych komunikátov,
- zvláda manažérsku i praktickú prácu na rôznych pozíciách v oblasti prípravy, produkcie a distribúcie mediálnych obsahov, informačných produktov a špecifických vzdelávacích riešení pre potreby spoločenskej praxe,
- dokáže komplexne realizovať výskum mediálnej komunikácie a má schopnosť aplikovať získané poznatky a zistenia na riešenie problémov v praxi,
- dokáže plánovať a realizovať projekty vyplývajúce z potrieb informačnej spoločnosti; je schopný jasne a vecne formulovať problém a zadanie smerujúce k jeho riešeniu,
- dokáže sprostredkovávať znalosti a rozvoj fact-checkerských schopnosti a dátovej gramotnosti uplatniteľných v rámci tvorby nástrojov zabraňujúcim šíreniu dezinformácií a misinformácií a posilňujúcim informačnú bezpečnosť na sociálnych sieťach,
- vie strategicky myslieť, je schopný vytvárať strednodobé i dlhodobé plány reflektujúce požiadavky marketingovej praxe, • dokáže navrhovať a riadiť komunikačné aktivity firmy naprieč celým spektrom komunikačných kanálov a prostredí,
- má zručnosti v oblasti digitálneho marketingu a onlinovej komunikácie,
- ovláda stratégie rozvoja digitálnych a informačných kompetencií ako nástrojov obrany pred tzv. manažovaním pozornosti a ďalšími marketingovej stratégiami používanými na sociálnych sieťach.
- ovláda princípy dátovej žurnalistiky, dátovej gramotnosti a vizualizácie dát.,
- ovláda princípy dátovej žurnalistiky, dátovej gramotnosti a vizualizácie dát.,
- ma pokročilé zručnosti z lektorskej a metodickej činnosti z mediálnej výchovy, kritického myslenia, ekológie médií, reklamnej a spotrebiteľskej gramotnosti.
- je zorientovaný v problematike medzinárodnej spolupráce v oblasti mediálnej a informačnej kompetencie, boja proti dezinformáciám a hybridným hrozbám.
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent magisterského stupňa študijného programu:
- dokáže efektívne pracovať ako jednotlivec, ako člen tímu aj ako vedúci tímu, inštitúcie,
- dodržiava etické princípy profesie a podieľa sa na ich tvorbe a zdokonaľovaní,
- udržiava kontakt s najnovšími poznatkami a vývojovými trendmi v odbore a organizuje si vlastný profesionálny rast,
- dokáže hľadať riešenia problémov kreatívnymi spôsobmi a overovať ich účinnosť,
- má rozvinuté mäkké zručnosti (time manažment, kreativita, tímová práca, proaktívny prístup, a pod.)
- ovláda spôsoby prípravy projektových spisov pre domáce i zahraničné granty,
- je schopný využívať mechanizmy získania finančných prostriedkov z viacerých zdrojov.
- tvorca a koordinátor programov rozvoja kritického myslenia rôznych cieľových skupín,
- mediálny a informačný analytik,
- tvorca a manažér projektov zameraných na prevenciu rizikových faktorov informačnej bezpečnosti a sociálnych médií,
- koordinátor a tvorca informačných, osvetových a preventívnych edukačných kampaní,
- fact-checker v digitálnych a sociálnych médiách,
- manažér programov a komunikačných kampaní v oblasti prevencie dezinformácií, falošných správ, extrémistických prejavov a hybridných hrozieb,
- lektor a tréner v oblasti fact-checkingu, mediálnej a informačnej edukácie,
- poradca a konzutant vo firmách a médiách na reklamnú a spotrebiteľskú gramotnosť,
- tvorca edukačných programov a didaktických pomôcok,
- špecialista na dátovú žurnalistiku a vizualizáciu dát.
- manažér mediálnych a informačných projektov.
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. Mgr. Norbert Vrabec, PhD.
norbert.vrabec@ucm.sk