Masmediálna komunikácia (Bc.)
- Študijný odbor: mediálne a komunikačné štúdiá
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 1., bakalársky
- Dĺžka štúdia: 3 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Výučba študentov v študijnom programe masmediálna komunikácia v bakalárskom stupni štúdia sa zameriava na osvojenie si a rozvoj samostatného odborného myslenia v intenciách kľúčových oblastí študijného odboru mediálne a komunikačné štúdiá, ktoré slúžia ako základ pre zvládnutie teoretických a praktických poznatkov a zručností. Absolvent/ka získava prehľad o najnovších poznatkoch, konceptoch, problémoch a trendoch v odbore mediálne a komunikačné štúdiá s osobitným zameraním na masmediálnu komunikáciu. Na základe analýzy dokáže formulovať problém a pomocou praktických zručností proaktívne hľadá cestu k jeho riešeniu. Ovláda jednoduchú formu výskumu v oblasti masmediálnej komunikácie. Nadobudnuté poznatky, metódy, metodické znalosti a tvorivé zručnosti uplatňuje v procesoch tvorby bakalárskej práce a v rámci súvisiacich vedeckých aktivít – analýzy a syntézy poznatkov, realizácie empirického výskumu alebo aplikačného výstupu, hľadania riešení a formulovania odporúčaní určených pre prax.
Absolvent/ka nadobúda širokú škálu teoretických poznatkov z oblasti teórie a dejín mediálnej komunikácie, histórie žurnalistiky, teórie médií, mediálneho diskurzu, psychológie a sociológie komunikácie, teórie žurnalistických žánrov, jazykovej kultúry, mediálneho systému, marketingu a manažmentu, multiplatformovej žurnalistiky, metodológie mediálneho výskumu a produkcie mediálnych komunikátov, ako aj ďalších nosných oblastí masmediálnej komunikácie. Taktiež ovláda základy súvisiacich sociálno-vedných a humanitných disciplín, napríklad ekonómie, práva, etiky a estetiky. V rámci mediálnej informatiky získava širšie povedomie o technickej stránke mediálnej komunikácie. Vďaka širokej ponuke prakticky orientovaných povinne voliteľných a výberových predmetov si študent osvojuje praktické zručnosti a nadobúda schopnosti a kompetencie, ktoré mu umožnia aktívne a tvorivo pôsobiť v rôznych mediálnych sektoroch na nižšej a strednej úrovni manažmentu. Taktiež nadobúda praktické skúsenosti s tvorbou textových, vizuálnych, auditívnych a audiovizuálnych komunikátov určených na publikovanie v rôznych mediálnych formátoch, prostredníctvom širokého spektra komunikačných platforiem (print, rozhlas, televízia, internet a digitálne médiá). Absolvent/ka je schopný/á uplatniť sa v mediálnych inštitúciách a v iných subjektoch, v ktorých sa prakticky využívajú takéto postupy a procesy, resp. dokáže tvorivo, organizačne a administratívne pôsobiť vo všetkých mediálnych inštitúciách a na oddeleniach, ktoré si vyžadujú odborníkov na rôzne druhy a formy komunikácie.
a) Teoretické vedomosti
Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu masmediálna komunikácia vie využiť získané informácie z teoreticky zameraných predmetov na analyzovanie javov a generalizáciu poznatkov. Preukazuje relevantné vedomosti z teórie a dejín komunikácie, histórie žurnalistiky, psychológie a sociológie komunikácie, teórie médií, jazykovej kultúry, multiplatformovej žurnalistiky, žurnalistických žánrov, mediálneho výskumu, produkcie mediálnych komunikátov a ich sociálnych, kultúrnych, ekonomických a tvorivých kontextov v sústave povinných a povinne voliteľných predmetov. Nadobúda prehľad o základoch ústavného, autorského a mediálneho práva a poznatky je schopný/á aplikovať na oblasť masmediálnej komunikácie. Dokáže komunikovať v cudzích jazykoch a ovláda základy jazykovej kultúry. Absolvent/ka na základe teoretických vedomostí z oblasti masmediálnej komunikácie a jednotlivých sfér výskumu dokáže identifikovať, analyzovať a syntetizovať problémy prítomné v agende mediálnych spoločností a komunikačne zameraných organizačných zložiek v komerčnej a nekomerčnej sfére a participovať na ich riešení.
b) Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu masmediálna komunikácia:
- ovláda prácu na rôznych pozíciách v oblasti prípravy, produkcie, postprodukcie a distribúcie mediálnych komunikátov, mediálnych obsahov a produktov, ich digitálne podoby nevynímajúc,
- ovláda základy audiovizuálnej tvorby,
- ovláda autorskú tvorbu žurnalistických, marketingových a multimediálnych komunikátov,
- ovláda základy práce s kamerou, zvukom a strihom, ako aj so špecializovanými softvérmi využívanými v oblasti tvorby, produkcie a postprodukcie mediálnych obsahov a dostupnými grafickými nástrojmi,
- ovláda základy tvorby fotografických výstupov,
- ovláda základy neverbálnej komunikácie a dokáže kreatívne prezentovať mediálne obsahy a interpretovať ich,
- ovláda princípy kreovania textových, auditívnych a audiovizuálnych komunikátov v ich jednotlivých žánrových podobách na rôznych platformách, ktoré reflektujú aktuálne potreby mediálnej praxe a vývojové tendencie komunikácie,
- osvojí si štýl komunikácie a jazyk potrebný pre prácu v médiách,
- ovláda základné postupy a metódy mediálneho výskumu a prácu s kvalitatívnymi a kvantitatívnymi dátami,
- ovláda tvorivé postupy onlinovej žurnalistiky a princípy multiplatformového publikovania obsahu,
- pozná možnosti a zásady komunikácie na sociálnych médiách,
- ovláda efektívnu prácu ako organizátor alebo člen tímu a dokáže naplánovať a zorganizovať malý alebo stredne veľký event.
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka bakalárskeho stupňa študijného programu masmediálna komunikácia:
- má zručnosti v podobe adaptability na súčasné mediálne platformy a trendy,
- dokáže efektívne pracovať ako organizátor alebo člen tímu,
- dokáže prezentovať verejnosti poznatky o zásadách mediálnej komunikácie a prenášať ich do praxe,
- dokáže si autonómne a cieľavedome organizovať vlastné uplatnenie v mediálnych inštitúciách a v iných spoločensky významných subjektoch,
- má rozvinuté organizačné a prezentačné zručnosti,
- dokáže hľadať riešenia problémov spojených s mediálnou praxou kreatívnymi spôsobmi,
- je schopný/á aplikovať súčasné právne a etické normy v oblasti masmediálnej komunikácie a referovať o nich.
- zvukový dizajnér/zvukový majster
- kameraman
- grafik
- strihač
- asistent réžie
- fotoreportér
- redaktor/spravodajca
- dizajnér multimediálnej komunikácie
- špecialista pre sociálne médiá
- producent audiovizuálneho obsahu
- producent onlinového obsahu
- správca webového obsahu
- onlinový editor
- bloger/vloger
- pracovník mediálnej agentúry.
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. PhDr. Slavomír Gálik, PhD.
slavomir.galik@ucm.sk