Masmediálna komunikácia (Mgr.)
- Študijný odbor: mediálne a komunikačné štúdiá
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 2., magisterský
- Dĺžka štúdia: 2 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Výučba študentstva v študijnom programe masmediálna komunikácia v magisterskom stupni štúdia sa zameriava na rozvoj a prehĺbenie samostatného odborného myslenia v intenciách kľúčových oblastí študijného odboru mediálne a komunikačné štúdiá, v priamej nadväznosti na bakalársky stupeň štúdia. Absolvent/ka si prehlbuje existujúce vedomosti o najnovších poznatkoch, hypotézach, konceptoch, problémoch a nevyriešených otázkach v odbore mediálnych a komunikačných štúdií s osobitným zameraním na masmediálnu komunikáciu. Dokáže samostatne, ale aj kolektívne tvorivo riešiť problémy, úlohy a zadania a komplexne vyriešiť problém pomocou praktických zručností, a to aj v širšom kontexte. Taktiež dokáže rozvíjať svoje znalosti v rôznych tvorivých procesoch a uplatňovať ich v rámci konkrétnych zadaní a požiadaviek. Má kompetenciu navrhnúť, zrealizovať a adekvátne vyhodnotiť mediálny výskum, ktorý prinesie validné a relevantné informácie potrebné pre ďalšiu prácu.
V rozsahu získavania teoretických vedomostí sa zdôrazňuje interdisciplinárny charakter študijného odboru, ale aj špecializácia na vybrané problémy širokospektrálnej mediálnej praxe, nové požiadavky súvisiace s vývojom digitálnych médií a obsahovo-formálne aspekty práce s multimediálnymi platformami. Aplikujú sa rozšírené a prehĺbené poznatky z oblasti filozofie médií, masovej a mediálnej kultúry, rozhlasovej a televíznej žurnalistiky, mediálneho jazyka a narácie v médiách, mediálneho výskumu, produkcie a distribúcie mediálneho diela a marketingu v médiách. Absolvent/ka sa orientuje v mediálnych postupoch a komunikačných stratégiách, pozná základné i pokročilé produkčné procesy a vie ich adekvátne aplikovať do praxe.
V závislosti od individuálne zvolenej orientácie študentstva na rôzne oblasti predmetnej problematiky sa počas magisterského stupňa štúdia vďaka ponuke povinne voliteľných a výberových predmetov každá osoba môže špecializovať na vybrané sféry mediálnej komunikácie. Dokáže sa preto uplatniť sa v printe, rozhlase, televízii, agentúrnej žurnalistike, filmovej produkčnej alebo distribučnej spoločnosti či mediálnej agentúre. Má povedomie o mediálnych a informačných kompetenciách a zásadách verejnej prezentácie rôznych druhov mediálnych komunikátov.
Poslucháč/ka získava praktické skúsenosti v rámci dizajnovania, prípravy, produkcie, prezentácie a interpretácie mediálnych produktov. Podporuje sa získavanie kompetencií v oblastiach vedeckého výskumu a v tvorbe mediálnych, multimediálnych, marketingových a umeleckých komunikátov. Osobitná pozornosť sa venuje štúdiu komunikačných techník a osobnej prezentácii. Študent/ka implementuje nadobudnuté teoretické poznatky, zručnosti a kompetencie v procese tvorby diplomovej práce. Absolvent/ka magisterského stupňa študijného programu masmediálna komunikácia sa uplatní na tvorivých a manažérskych pozíciách v oblasti mediálnej komunikácie, vo verejnoprávnych a komerčných médiách, mediálnych agentúrach a na komunikačných oddeleniach firiem a inštitúcií.
a) Teoretické vedomosti
Do rozsahu získavania teoretických vedomostí sa premieta interdisciplinárny charakter študijného odboru, ale aj špecializácia budúceho absolventstva na vybrané problémy širokospektrálnej mediálnej praxe. Absolvent/ka magisterského stupňa študijného programu masmediálna komunikácia samostatne diskutuje o rozšírených a prehĺbených poznatkoch z oblasti filozofie médií, masovej a mediálnej kultúry, rozhlasovej a televíznej žurnalistiky, mediálneho jazyka a narácie v médiách, mediálneho výskumu, produkcie a distribúcie mediálneho diela, mediálnych a komunikačných stratégií a mediálneho marketingu. Jednotlivé vedomosti vie aplikovať do praxe v záujme anticipácie očakávaní mediálnych publík a uplatnenia technologicky aj ideovo progresívneho prístupu k produkcii mediálneho obsahu viazaného na potrebu osvojiť si princípy práce s nástrojmi virtuálnej reality a umelej inteligencie. Absolvent/ka sa samostatne orientuje v mediálnych postupoch, pozná základné i pokročilé tvorivé procesy a vie ich adekvátne aplikovať. Absolvent/ka dokáže analyzovať a vyhodnocovať problémy v mediálnych inštitúciách a spoločnostiach, pôsobiť na komunikačných oddeleniach v komerčnej a nekomerčnej sfére a navrhovať komplexné mediálne a komunikačné riešenia. V rámci povinne voliteľných predmetov sa môže špecializovať na vybrané oblasti (mas)mediálnej komunikácie: print, rozhlas, televíziu, agentúrnu žurnalistiku, filmovú tvorbu a distribúciu, mediálne kompetencie. Osobitná pozornosť sa venuje zdokonaľovaniu a precizovaniu komunikačných techník, interpretácii mediálnych komunikátov a osobnej prezentácii jedinca v kontexte mediálneho trhu.
b) Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka magisterského stupňa študijného programu masmediálna komunikácia:
- ovláda teórie, koncepty, poznatky a diskurzy v odbore mediálne a komunikačné štúdiá s osobitným dôrazom na (mas)mediálnu komunikáciu,
- ovláda manažérsku i praktickú prácu na rôznych pozíciách v oblasti dizajnovania, prípravy, produkcie, interpretácie, postprodukcie a distribúcie mediálnych obsahov a produktov,
- pozná jazyk médií a naratívne princípy viazané na obsah a formu mediálnych komunikátov,
- pozná pokročilé postupy a techniky používané v rozhlasovej a televíznej žurnalistike, princípy výstavby a prezentácie týchto produktov nevynímajúc,
- používa pokročilé metódy a postupy určené na tvorbu textových i multimediálnych komunikátov a ich efektívnu prezentáciu, osobitne v kontexte žurnalistickej produkcie,
- dokáže realizovať komplexný výskum mediálnej komunikácie a má schopnosť aplikovať získané poznatky a zistenia tak, aby bolo dosiahnuté efektívne riešenie problémov v mediálnej a komunikačnej praxi a flexibilné používanie rozličných komunikačných stratégií,
- ovláda manažérsku i praktickú prácu na rôznych pozíciách v oblasti prípravy, produkcie, interpretácie, postprodukcie a distribúcie mediálnych obsahov a produktov (masmediálnych, multimediálnych a marketingových),
- dokáže riadiť mediálne aktivity firmy naprieč celým spektrom komunikačných kanálov,
- vie prezentovať spoločensky relevantné mediálne obsahy a projekty, orientuje sa v problematike medzinárodnej spolupráce v oblasti médií a mediálnej komunikácie a ovláda procedúry, ktoré sú predpokladom využitia možnosti uchádzať sa o domáce i zahraničné granty,
- má poznatky o multilaterálnych vzťahoch médií a ich právnych dimenziách, ako aj o celospoločenskom význame médií vo vzťahu k rozvíjaniu diskurzu viazaného na ľudské práva a slobody,
- dokáže kriticky myslieť, nazerať na problém z rôznych uhlov pohľadu a vnímať ho ako súčasť širšieho spoločenského kontextu,
- dokáže odborne komunikovať s profesionálmi z brandže a dosahovať rovnocennú pozíciu v komunikácii s odbornou verejnosťou a médiami.
c) Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka magisterského stupňa študijného programu masmediálna komunikácia:
- dokáže efektívne pracovať bez asistencie iných, ale aj ako člen/ka tímu alebo manažér/ka tímu, inštitúcie,
- dodržiava etické princípy spojené s prácou mediálnych profesionálov a podieľa sa na ich tvorbe a zdokonaľovaní,
- udržiava kontakt s najnovšími poznatkami a vývojovými trendmi v odbore a cieľavedome organizuje vlastný profesionálny rast,
- dokáže hľadať riešenia problémov kreatívnymi spôsobmi a overovať ich účinnosť vo vzťahu k požiadavkám praxe,
- má rozvinuté mäkké zručnosti (kreativita, tímová práca, proaktívny prístup, asertivita, empatia a pod.).
- žurnalista
- novinár
- redaktor
- komentátor a špecialista v žurnalistike
- publicista
- rozhlasový a televízny moderátor
- výkonný producent
- kreatívny producent
- mediálny manažér
- mediálny analytik
- manažér mediálnej spoločnosti
- pracovník mediálnej agentúry
- špecialista pre sociálne médiá
- producent audiovizuálneho obsahu
- producent onlinového obsahu
- správca webového obsahu
- onlinový editor
- manažér produkcie
- manažér filmovej distribúcie
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. PhDr. Slavomír Gálik, PhD.
slavomir.galik@ucm.sk