Manažment v turizme a hotelierstve (Bc.)
- Študijný odbor: Ekonómia a manažment
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 1., bakalársky
- Dĺžka štúdia: 3 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Absolvent/ka študijného programu Manažment v turizme a hotelierstve po I. stupni štúdia má poznatky z oblasti manažmentu v kontexte so zameraním programu a príslušného odboru. Má poznatky o súčasných trendoch v turizme a hotelierstve a ovláda potrebnú terminológiu (min. v jednom svetovom jazyku). Absolvent/ka po skončení štúdia dokáže riadiť tak svoje rozhodnutia, plány a projekty, ako aj tímy, prípadne väčšie vnútroorganizačné útvary, pri napĺňaní tak strategických, taktických ako aj operatívnych cieľov a plánov organizácie turizmu. Študent/ka je schopný/á uplatniť jednotlivé praktické zručnosti manažéra ako otvorenú komunikáciu, time manažment seba aj ostatných, účinne motivovať zamestnancov, riadiť inovácie, riadiť organizáciu spoločensky zodpovedne, pracovať v interkultúrnom prostredí, permanentne sa vzdelávať a iné. Má poznatky z oblasti riadenia ľudských zdrojov a dokáže jednotlivé funkcie riadenia ľudských zdrojov aplikovať v praxi a využiť ich k napĺňaniu cieľov organizácie, pričom sú rešpektované tak ciele organizácie, ako aj jednotlivca.
Študent/ka po absolvovaní prvého stupňa štúdia, vie taktiež samostatne využívať výskumné metódy, postupy a nástroje (kvantitatívne aj kvalitatívne výskumné metódy, ako metódy regionalizácie, kartografické metódy ...), ale aj sekundárne informácie a dáta získané z externých zdrojov (Stratégia rozvoja cestovného ruchu 2020, štatistiky MDVSR zamerané na úroveň cestovného ruchu v SR, Trexima, Profesia, Hay group, European Travel Commission, UNWTO ...) a hodnotiť pôsobenie organizácie turizmu a jej zložiek v zistenom kontexte. Podľa uvedeného vie identifikovať a analyzovať riadiace aj vecné príležitosti a hrozby v oblasti turizmu a hotelierstva, navrhovať a realizovať praktické riešenia s pozitívnym ekonomickým výsledkom. Študent/ka má taktiež znalosti z oblasti riadenia ľudských zdrojov, marketingu, organizovaní podujatí a projektov, ekonómie, účtovníctva, štatistiky a informatiky, ktoré dokáže aplikovať v podnikateľskej sfére, vo verejných inštitúciách a aj mimovládnom a business sektore, v odvetví služieb v oblasti turizmu a hotelierstva.
Absolvent/ka študijného programu Manažment v turizme a hotelierstve po I. stupni štúdia získa širokospektrálny pohľad na oblasť manažmentu v turizme a hotelierstve v interakcii všetkých stakeholderov a ostatných faktorov vstupujúcich na trh a dokáže sa aktívne začleniť do podnikania v danej oblasti ako podnikateľ malej firmy alebo neziskovej organizácie, alebo na pozícii stredného manažmentu.
Ciele vzdelávania :
I. Vedomosti
Absolvent/ka je zorientovaný vo vednom odbore ekonómia a manažment a v základnej terminológii s ním súvisiacej. Pozná najvýznamnejšie vedecké prístupy a najnovšie súčasné trendy v ekonómii a manažmente. V rámci štúdia získa základný pojmový aparát z problematiky o riadení ľudských zdrojov v organizáciách v kontexte ich veľkosti, zamerania a nástrojov. Taktiež má poznatky z oblasti makroekonómie a mikroekonómie. Pozná najvýznamnejšie smery ekonomického myslenia a dokáže vysvetliť jednotlivé nástroje monetárnej a fiškálnej politiky štátu. Vie vysvetliť základné princípy fungovania ekonomiky ako celku a interpretovať vzťahy medzi najdôležitejšími makroekonomickými veličinami. Vie identifikovať úrovne produkcie maximalizujúce zisk pomocou kriviek nákladov a výnosov a vie vysvetliť faktory spôsobujúce zmeny v ponuke a dopyte a vie vysvetliť problematiku regulácie cien v trhovom hospodárstve.
Rozlišuje medzi rôznymi konceptmi celkových, priemerných a medzných nákladov, vie rozlíšiť celkový a marginálny príjem. Absolvent/ka vie, ako podniky a organizácie turizmu určujú cenu a aké zdroje použijú na poskytovanie služieb. Taktiež pozná najdostupnejšie možnosti financovania inovácií v cestovnom ruchu a najnovšie trendy pri tvorbe produktov cestovného ruchu.
Dokáže definovať nevyhnutnosť inovačného procesu a taktiež charakterizovať inovácie v cieľových miestach cestovného ruchu. Absolvent vie definovať a pracovať s informačnými technológiami využívanými v cestovnom ruchu. Absolvent študijného programu má vedomosti z turizmu a hotelierstva, rozumie ich úlohe a významu pre rozvoj národnej a svetovej ekonomiky a služby v turizme a hotelierstve chápe aj s ohľadom na multikultúrne prostredie v EÚ. Má vedomosť o legislatívnych aspektoch turizmu a hotelierstva. Z oblasti práva, má osvojené kľúčové pojmoslovie nevyhnutné pre pochopenie fungovania systému verejného, ako aj súkromného práva. Absolvent/ka má vedomosti o národnej a hlavných svetových gastronómiách, o trendoch v spojitosti s vývojom v oblasti stravovania, hotelierstva a turizmu. Taktiež je oboznámený so základnými teoretickými a metodickými východiskami pre geografiu turizmu, nadobudol poznatky týkajúce sa dejín geografie turizmu, funkcií a selektívnych, lokalizačných a realizačných predpokladov zameraných na delimitáciu a typológiu potenciálov pre všetky aspekty vnútroštátneho a medzinárodného turizmu.
Absolvent/ka sa oboznámi so základnou charakteristikou spotrebiteľských trhov a modelom nákupného správania organizácii cestovného ruchu, absolvent/ka je informovaný/á o štruktúre marketingového a komunikačného mixu v prostredí turizmu a hotelierstva, vysvetlia sa mu všeobecne platné zásady medzinárodného marketingu a aplikácie procesov marketingového auditu v praxi, nadobudne poznatky o etike v marketingu a vzťahu marketingu smerom k ľudskej spoločnosti. Absolvent/ka je taktiež oboznámený s mechanizmom udržateľného prístupu k podnikaniu v oblasti turizmu a hotelierstva a vníma produkt cestovného ruchu z hľadiska jeho udržateľného rozvoja. V neposlednom rade absolvent/ka počas štúdia získal/a špecifické vedomosti zo stanovenia, plánovania a realizácie projektu menšieho rozsahu, ktorého náročnosť zodpovedá stupňu poznania, vedomostiam a zručnostiam v prvom stupni štúdia.
II. Zručnosti
- Získané poznatky a vedomosti vie absolvent aplikovať na vypracovanie zadaní a semestrálnych projektov na zvolenú tému.
- Absolvent/ka je schopný/á využiť základné metódy a techniky plánovania, organizovania a vedenia ľudí a kontroly. Absolvent/ka chápe zmysel a užitočnosť práva ako súboru pravidiel správania, bez ktorých by bol život v spoločnosti nemysliteľný, a bez existencie ktorého by došlo k rozpadu spoločnosti a štátu.
- Absolvent/ka je schopný/á využiť nástroje jednotlivých funkcií manažmentu ľudských zdrojov v konkrétnych podmienkach a je schopný/á aplikovať základné vedomosti pri analyzovaní aktuálnych otázok v oblasti manažmentu ľudských zdrojov.
- Absolvent/ka dokáže vykonávať základné makroekonomické výpočty v praxi. Je schopný samostatne vypočítať základné makro ukazovatele.
- Absolvent/ka pozná metodiky porovnávania úspešnosti hospodárskej politiky a vie analyzovať možnosti budúceho vývoja ekonomiky.
- Absolvent/ka dokáže samostatne zhodnotiť potenciál cestovného ruchu v danom regióne, resp. destinácii, a je schopný/á formulovať relevantné závery týkajúce sa silných a slabých stránok predmetného územia z hľadiska potenciálu lokalizačných, selektívnych a realizačných predpokladov cestovného ruchu.
- Absolvent/ka dokáže uplatňovať základné princípy udržateľného cestovného ruchu a udržateľného rozvoja cestovného ruchu v praxi.
- Absolvent/ka je schopný/á formulovať odporúčania pre podniky cestovného ruchu, ktoré sa usilujú inováciami zlepšiť svoje podnikanie a zvýšiť tak množstvo návštevníkov a turistov v danom regióne.
- Absolvent/ka je schopný/á samostatne zhodnotiť nevyhnutnosti procesu inovovania a vie jasne definovať hlavné znaky inovácie cestovného ruchu.
- Absolvent/ka dokáže uplatňovať základné princípy udržateľnosti v cestovnom ruchu, je schopný/á ich aplikovať v ubytovacích službách, dokáže využiť metódy a techniky úspory elektrickej a tepelnej energie, vody, iniciovať opatrenia na ich úsporu a ekologickú obnovu, zaviesť systém úsporného odpadového hospodárstva v zariadení cestovného ruchu a používať pritom smart technológie.
- Absolvent/ka dokáže samostatne zhodnotiť základné problémy zavedenia ekologického fungovania podniku, je schopný formulovať relevantné závery v oblasti udržateľnosti, ako aj aplikovať základné vedomosti pri analyzovaní aktuálnych otázok, spozná príčiny klimatických zmien vo svete a ich predpokladané dôsledky pre cestovný ruch.
- Absolvent/ka je schopný/á realizovať analýzy základných procesov marketingového prostredia a nákupného správania spotrebiteľov na trhu, konečných spotrebiteľov, organizácií a vlád.
- Absolvent/ka je schopný/á aplikovať zručností pri rozhodovaní o marketingovom inštrumentáriu podniku turizmu.
- Absolvent/ka dokáže konštruktívne naplánovať realizáciu projektu (eventu) zameraného na oblasť cestovného ruchu v menšom rozsahu, vrátane zadefinovania všetkých zdrojov a naplánovania konkrétneho programu.
- Absolvent/ka dokáže samostatne vytvoriť animačnú aktivitu. Dokáže prispôsobiť animačnú aktivitu podľa veku užívateľa v kontexte motorických zručností a kognitívneho štádia rozvoja osobnosti. Je tiež schopný/á zhodnotiť časové, materiálne a finančné zdroje potrebné k realizácii animačnej aktivity.
- Absolvent/ka dokáže riešiť dielčie časti projektu, ale aj komplexne spracovať všetky podklady a následne ich uplatniť pri samotnej realizácii.
- manažér malej firmy alebo neziskovej organizácie, ktorý vie kvalifikovane a komplexne riadiť chod a rozvoj podnikov pôsobiacich v oblasti turizmu a hotelierstva
- team leader na pozícii strednej úrovne riadenia vo verejnej a štátnej správe zameranej na oblasť cestovného ruchu
- zamestnanec na odboroch a referátoch cestovného ruchu a regionálneho rozvoja
- manažér na strednej úrovni v oblastných a krajských organizáciách cestovného ruchu
- zamestnanec turistických a informačných centier
- manažér strednej úrovne v regionálnych rozvojových agentúrach, zameraných na aplikáciu inovácií a rozvoj cestovného ruchu
- súkromný podnikateľ v oblasti cestovného ruchu a malej organizácii turizmu
- event manažér
- manažér recepcie (resp. inej súčasti hotela, reštaurácie)
- hlavný manažér voľnočasových aktivít hotela
- manažér reštauračného zariadenia
- F&B manažér
- správca ubytovacieho zariadenia
- sprievodca v cestovnom ruchu
- Concierge ...
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
U nás sa momentálne prijímačky nerobia. Hodnotiaca komisia bude posudzovať výsledky z jednotlivých ročníkov z týchto predmetov (ak idete ešte len maturovať):
- Manažment v turizme a hotelierstve:
slovenský jazyk a literatúra, dejepis (resp. ekvivalent predmetu), ekonomika (resp. ekvivalent predmetu), cudzí jazyk.
Ak ste maturovali podľa starých predpisov, tak budeme brať do úvahy:
-
Celkový výsledok maturitnej skúšky.
-
Dosiahnuté úspechy počas štúdia na strednej škole.
Deň otvorených dverí | Uzávierka prihlášok | Prijímačky | Poplatok |
---|---|---|---|
7.2.2024 | 20. augusta 2024 – iba externá forma | bez prijímačiek | 40 € |
Prihlášku registruješ elektronicky cez systém AIS2 na webovom sídle IM UCM do 20. augusta 2024. Nahratú prihlášku v systéme AIS2 následne potvrdíš / uložíš (stav prihlášky „EVIDOVANÁ“ je nepostačujúci).
Banka | Variabilný symbol | Konštantný symbol | Špecifický symbol | IBAN | SWIFT |
---|---|---|---|---|---|
Štátna pokladnica | 62407 | 0308 | Rodné číslo uchádzača bez lomky | SK59 8180 0000 0070 0007 1919 | SPSRSKBAXXX |
Prílohy k prihláške
- životopis
- dosiahnuté úspechy počas štúdia na strednej škole (napr. umiestnenie na okresných, krajských a celoštátnych olympiádach a súťažiach)
- potvrdenie o realizovanej platbe, v prípade elektronickej platby (bankový prevod) uchádzač nahrá do príloh prihlášky potvrdenie o realizovanej platbe, nie o pohybe na bankovom účte,
- overené doklady o vzdelaní:
- Uchádzač, ktorý maturuje v roku 2024, vloží do elektronickej prihlášky zostavu známok (z elektronickej žiackej knižky) za 1. až 3. ročník (4-ročné štúdium), resp. za 2. až 4. ročník (5-ročné štúdium). V prípade, že zostavu známok nie je možné nahrať alebo ju uchádzač nenahrá správne, doručí z týchto ročníkov overené kópie vysvedčení strednou školou (príp. notárom alebo matrikou) študijnej referentke IM (poštou alebo osobne). Overenú kópiu vysvedčenia (notárom alebo matrikou) z posledného ročníka strednej školy a overenú kópiu maturitného vysvedčenia uchádzač doručí študijnej referentke IM (poštou alebo osobne), a to ihneď po maturitnej skúške, najneskôr do 20. augusta 2024.
- Uchádzač, ktorý maturoval pred rokom 2024, doručí študijnej referentke IM (osobne alebo poštou) overené kópie (notárom alebo matrikou ) vysvedčení za 1. až 4. ročník (4-ročné štúdium), resp. za 2. až 5. ročník (5-ročné štúdium), spolu s maturitným vysvedčením do 20. augusta 2024.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. doc. Ing. Katarína Stachová, PhD.
katarina.stachova@ucm.sk