Masmediálna komunikácia (PhD.)
- Študijný odbor: mediálne a komunikačné štúdiá
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 3., doktorandský
- Dĺžka štúdia: pre DENNÚ formu 3 roky/ pre EXTERNÚ formu 4 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
Výučba poslucháčok a poslucháčov v študijnom programe masmediálna komunikácia v 3. stupni štúdia sa zameriava na rozvoj ich samostatného vedeckého myslenia. Edukačný proces rozširuje ich vedomosti a kompetencie vo vzťahu k adresnému a adekvátnemu uplatňovaniu výskumných metód v tomto odbore. Doktorand/ka si hlbšie osvojí a vo vlastnom výskume uplatní poznatkové a metodologické jadro mediálnych a komunikačných štúdií a súvisiacich vedných disciplín. Zároveň sa zorientuje v aktuálnych otázkach teoretickej a výskumnej reflexie masmediálnej komunikácie. Tým získa solídny predpoklad na rozvoj svojej vedeckej osobnosti. Očakáva sa, že doktorand/ka preukáže schopnosť plasticky vnímať a vedecky reflektovať súčasné fenomény masmediálnej komunikácie a rozmanité aktivity mediálnych inštitúcií v relevantných sociálnych, kultúrnych, lingvistických, ekonomických, filozofických, etických a právnych kontextoch, čo jej/mu umožní vykonávať autonómnu, paradigmaticky komplexnú vedeckú prácu a zúčastňovať sa na riešení rôznych typov vedeckých projektov. Doktorandské štúdium pozostáva zo študijnej, vedeckej a pedagogickej časti.
Doktorand/ka v zmysle metodologickej reflexie:
- Ovláda teóriu médií a komunikácie a všetky jej základné oblasti výskumu (výskum mediálnych inštitúcií, výskum komunikačných obsahov, výskum skupín príjemcov a výskum účinkov).
- Získava prehľad o najnovších poznatkoch, hypotézach, konceptoch, problémoch a nevyriešených otázkach v odbore mediálne a komunikačné štúdiá s osobitným zameraním na masmediálnu komunikáciu.
- Reflektuje pozíciu mediálnych a komunikačných štúdií v systéme vied, preukazuje znalosť problematiky masmediálnej komunikácie v rámci interdisciplinárneho výskumu a oboznamuje sa s jednotlivými analytickými, interpretačnými a inými výskumnými metódami svojho odboru a príbuzných odborov, rovnako ako so spôsobmi ich využitia.
- Nadobúda zručnosť kritického myslenia, je schopná/ý pomenovať a tematizovať aktuálne problémy a samostatnenachádzať tvorivé riešenia.
- Uplatňuje všeobecný cieľ študijného programu, nadobudnuté poznatky, metódy, metodické a tvorivé zručnosti v procese tvorby dizertačnej práce a s ňou súvisiaceho výskumu a riešení.
- Stane sa odborníčkou/odborníkom na problematiku teórie médií a komunikácie s predpokladom ďalšieho vedeckého rastu.
Absolventky a absolventi odboru mediálne a komunikačné štúdiá v študijnom programe masmediálna komunikácia na 3. stupni štúdia získavajú širokú škálu teoretických poznatkov z daného odboru. Keďže štúdium je profilované multidisciplinárne, absolvent/ka je vybavená/ý širokou škálou teoretických poznatkov z oblasti filozofie, sociológie, lingvistiky, kultúrnych štúdií a slovesnej a umeleckej tvorby so zameraním na médiá. Východiskom edukačných postupov sú teoretické poznatky z oblasti sociálnej a mediálnej komunikácie. Dôraz sa kladie na rozvíjanie praktických zručností a schopností, ktoré doktorandkám a doktorandom umožnia aktívne a tvorivo vstupovať do vedecko-výskumného prostredia v príslušnom odbore a do procesov profesionálnej mediálnej komunikácie. Absolvent/ka študijného programu masmediálna komunikácia má možnosť oboznámiť sa s metodológiou a etikou vedeckej práce, získať najnovšie poznatky o súčasnom stave vedeckého poznania vo sfére mediálnych a komunikačných štúdií a samostatnou vedecko-výskumnou prácou rozširuje súčasnú úroveň poznania v teórii a praxi mediálnej komunikácie. Ďalej si osvojuje zásady samostatnej i tímovej vedeckej práce, stratégie vedeckého formulovania problému a výskumných cieľov, systémové aspekty nových riešení, ako aj postupy interpretácie vedeckej práce a prezentácie výsledkov vlastného bádania.
Teoretické vedomosti
Absolvent/ka študijného programu masmediálna komunikácia v 3. stupni štúdia ovláda teóriu a dejiny vlastného odboru a študijného programu, má dôkladný prehľad o teoretických a metodologických aspektoch mediálnej komunikácie, je zorientovaná/ý v širokom spoločenskovednom základe viazanom na odbor (sociológia, filozofia, lingvistika, kultúrne štúdiá) a získava základy profesijnej etiky. Osvojuje si teóriu médií a komunikácie a rozumie všetkým základným oblastiam výskumu (výskum mediálnych inštitúcií, výskum komunikačných obsahov, výskum skupín príjemcov a výskum mediálnych účinkov a vplyvov). Získava prehľad o najnovších poznatkoch, hypotézach, konceptoch, problémoch a nevyriešených otázkach v odbore mediálne a komunikačné štúdiá s osobitným zameraním na masmediálnu komunikáciu. Na vysokej úrovni ovláda jednotlivé deskriptívne, analytické, interpretačné a iné súvisiace výskumné metódy využívané v odbore a príbuzných odboroch, pričom ich vie adekvátnym spôsobom aplikovať a uplatňovať pri skúmaní konkrétnej problematiky. Má schopnosť medziodborovo pracovať a rozvíjať tak interdisciplinárne rámce mediálnych a komunikačných štúdií.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka mediálnych a komunikačných štúdií v študijnom programe masmediálna komunikácia v 3. stupni štúdia je teoreticky a profesionálne pripravená/ý efektívne pôsobiť v rôznych typoch médií a iných mediálnych inštitúcií. Dokáže viesť výskumný kolektív, plánovať tímové úlohy a je spôsobilá/ý vyučovať špecializované predmety na vysokej škole. Osvojuje si kritické myslenie, pričom nadobúda schopnosť selektovať, pomenovať a tematizovať aktuálne a zároveň relevantné výskumné problémy a nachádzať tvorivé a konštruktívne riešenia.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent/ka študijného programu masmediálna komunikácia v 3. stupni štúdia je schopná/ý pracovať efektívne ako člen/ka tímu, využívať poznatky empirických výskumov v pedagogickej, výskumnej i profesionálnej praxi, používa vo svojom odbore cudzí jazyk na úrovni odbornej komunikácie, je schopná/ý udržiavať kontakt s modernými vývojovými trendmi vo svojej disciplíne a autonómne pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji. Počas štúdia si osvojuje zásady vedeckej práce, schopnosť aplikovať výsledky výskumu do praxe, metódy vedeckého formulovania problémov, etické princípy a inovatívne stratégie vedeckej činnosti, schopnosť vedecky tvoriť a prinášať nové myšlienky a zároveň kompetenciu prezentovať výsledky vlastnej a kolektívnej bádateľskej činnosti doma ako aj v zahraničí.
- vedecko-výskumný pracovník vo vzdelávacích inštitúciách, na vysokých školách, vo výskumných ústavoch a výskumných centrách na Slovensku i v zahraničí,
- expert v oblasti tvorby projektov zameraných na inovácie v mediálnej komunikácii,
- expert pre oblasť monitoringu médií, monitoringu sociálnych médií, mediálnej analýzy rôznych druhov komunikátov,
- senior manažér v mediálnych, tlačových a výskumných agentúrach,
- senior manažér v produkčnej či distribučnej spoločnosti zameranej na filmovú, televíznu, rozhlasovú alebo digitálnu tvorbu,
- špecialista na oblasť mediálneho marketingu,
- vedúci riadiaci zamestnanec v oblasti mediálnej komunikácie v oblasti štátnej správy, samosprávy, v neziskových organizáciách, v obchode a v službách.
Podmienky prijatia pre DENNÚ a EXTERNÚ formu štúdia.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. PhDr. Slavomír Gálik, PhD.
slavomir.galik@ucm.sk