background-pattern-full-black

Posilňovanie mediálnej gramotnosti mladých na prekonanie vplyvu Tik Toku

 

Kód projektu: 09I01-03-V04-00368
Kód výzvy: 09I01-03-V04
Oblasť: Veda, výskum, inovácie
Komponent: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja a inovácií Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky
Opatrenie: Excelentná veda
Vykonávateľ: Úrad vlády Slovenskej republiky
Sprostredkovateľ: Výskumná agentúra
Žiadateľ: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

 

Cieľ projektu: V dobe rýchlo sa meniacich mediálnych trendov sa tento výskumný projekt snaží zaoberať kritickou otázkou mediálnej gramotnosti mladých divákov, so špecifickým zameraním na platformu TikTok a nové trendy, ktoré na túto oblasť nadväzujú. Hlavným cieľom projektu je identifikovať, s akým obsahom prichádzajú mladí ľudia do kontaktu na platforme TikTok a ako tento obsah dokáže meniť ich perspektívu nazerania na svet v kontexte ich mediálnej gramotnosti, ale aj vnímania vzdelávania, demokracie a iných kritických oblastí.

 

Výška poskytnutého príspevku: 74 153,40 €

 

Obdobie realizácie projektu: 07/2024 - 06/2026

 

Stručná anotácia projektu: Projekt sa zaoberá zmapovaním aktuálnych tém súvisiacich s mediálnou gramotnosťou mladých ľudí na Slovensku v kombinácii s ich používaním vybraného sociálneho média TikTok. Zameriava sa najmä na témy ako sú dopamínová závislosť, nové obsahové trendy na sociálnych médiách, spôsob vizuálnej konzumácie vybraných obsahov krátkych videí prostredníctom eye-trackingu a o komparácii predstavy VS reality o tom, koľko času trávia konzumáciou krátkych videí. Projekt si kladie za cieľ preskúmať všetky tieto vymenované oblasti aj vrámci hlavného cieľa, ktorým je: identifikovať, s akým obsahom prichádzajú mladí ľudia do kontaktu na platforme TikTok a ako tento obsah dokáže meniť ich perspektívu nazerania na svet v kontexte ich mediálnej gramotnosti, ale aj vnímania vzdelávania, demokracie a iných kritických oblastí. Výstupmi projektu sú vedecké články, vysokoškolské skriptá, monografia a edukačný materiál, ktorým bude možné zabezpečiť disemináciu poznatkov hlavnej cieľovej skupine tohto projektu -mladým ľuďom na Slovensku. Vybranými metódami pre tento projekt sú najmä kvantitatívna obsahová analýza, kvalitatívna obsahová analýza (eye-tracking) a dotazníkový prieskum.