Article Header Image

UCM získala ďalšie dva granty z mechanizmu Plánu obnovy  

Projekty celkovou sumou takmer 180 000 € podporia doplnkové a následné výskumné a vývojové aktivity horizontových projektov, vďaka čomu sa zvýši miera spoločenského dopadu nášho výskumu.

Oba projekty reflektujú na pálčivé problémy spoločnosti nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe, resp. vo svete. Medzinárodný výskum v rámci  schém Horizont 2020 a Horizont Európa dostane príležitosť pre efektívnejšiu implementáciu plánovaných aktivít a pre účinnejšie prepojenie s novými perspektívami a aktivitami.

Multidisciplinárny projekt Pôda v zrkadle InterDisciplinárnej Vedy (PIDVE) nadväzuje na projekt LOESS (Literacy boost through an Operational Educational Ecosystem of Societal actors on Soil health), ktorý analyzuje pôdne kurikulum v 17 európskych krajinách a navrhuje, resp. testuje nové modely vzdelávania o pôde. PIDVE ho dopĺňa o nové vedecké poznatky a slovenské historicko-etnologické kontexty. Identifikuje informácie a vizuály, ktoré majú vplyv na mozgovú aktivitu a emócie a reprezentujú atraktívne podklady pre moderné vzdelávanie. Rôzne formy vizualizácie, simulácie virtuálnej reality a výstavy podporia zaujímavosť a zrozumiteľnosť vedeckých informácií pre rôzne cieľové skupiny. Projekt spracuje príklady dobrej praxe v ekoturizme a pri ekologickom čistení pôd. Spája vzdelávanie, výskum a verejnú informovanosť v oblasti pôdy a jej významu pre komunitné vzťahy a udržateľnosť.

V projekte Kritické skúmanie rizík a príležitostí pre deliberatívnu komunikáciu: Scenáre vývoja slovenskej mediálnej krajiny v oblasti reklamnej gramotnosti (Mediadelckom-ADLIT) výskumníci UCM nadviažu na už zrealizované analýzy mediálnych systémov 14 európskych krajín pôvodného projektu MEDIADELCOM, pričom jednu z nich rozšíria o oblasť reklamnej gramotnosti (schopnosť jednotlivca porozumieť reklame a odhaliť jej vplyv). Identifikujú výstupy v oblasti reklamnej gramotnosti a zhodnotia riziká a príležitosti vo vzťahu k deliberatívnej komunikácii. Na základe výsledkov vlastného výskumu reklamnej gramotnosti vytvoria diagnostický nástroj na meranie jej úrovne a navrhnú riešenia na zvýšenie reklamnej gramotnosti. Táto nová iniciatíva prinesie nové poznatky a perspektívu do existujúceho výskumného rámca, napríklad o reakciách užívateľov médií na rôzne stimuly, ako sú reklamy, PR obsah alebo interakcia so sociálnymi médiami.


Autorka: prof. Mgr. Ildikó Matušíková, PhD. 



Mohlo by vás tiež zaujímať: