Article Header Image

Vedúca katedry pedagogiky navštívila University of Cambridge

Publikované: 14. 10. 2024

Veronika Michvocíková cestovala do Veľkej Británie v rámci projektu COST, v ktorom je zodpovednou riešiteľkou za Slovensko. Téma projektu je Rastúci nacionalizmus, meniaca sa geopolitika a budúcnosť európskeho vysokoškolského vzdelávania a otvorenosti vedy.

 

Na Pedagogickej fakulte Univerzity v Cambridge absolvovala doktorka Michvocíková v dňoch 19. – 20. septembra 2024 workshop. Jeho súčasťou bola napríklad diskusia s odborníčkami v oblasti sociológie vzdelávania a mládeže – Jo-Anne Dillabough, dr. Hannah Moscovitz, prof. Evou Hartmann a s prof. Susan Robertson, ktoré pôsobia na University of Cambridge.

Podnetná diskusia vytvorila priestor pre rozšírenie teoretických východísk riešeného projektu. „Diskutovali sme najmä o premenách akademickej slobody v závislosti od spoločenských zmien založených na politickom dianí,“ vysvetlila Michvocíková. Diskusia zároveň poukázala na spoločný vedecký záujem – skúmanie postojov vysokoškolských študentov k národnej a európskej identite. Tieto rozhovory tiež otvorili možnosti budúcej spolupráce s University of Cambridge. „Načrtli sme možnosť realizácie medzinárodných komparatívnych výskumov, zameraných najmä na vnímanie národnej a európskej identity študentov,” dodala.

O čom je tento projekt?

Projekt sa zameriava na skúmanie toho, ako narastajúce nacionalistické tendencie v Európe ovplyvňujú systém vysokoškolského vzdelávania. Dôležitosť tejto témy je podľa Michvocíkovej zrejmá: „V posledných rokoch sa stretávame so spochybňovaním európskej integrácie a rozmachom nacionalistických ideí.“ Ako nacionalizmus postupne preniká do rôznych krajín, akademické inštitúcie musia zostať nezávislé od politického tlaku. Univerzity zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní názorov budúcich generácií, a preto „môžu byť univerzity postavené do pomyselného boja medzi formovaním národných štátov a výzvami geopolitiky či protekcionizmu,“ dodala.

Projekt kladie dôraz na interdisciplinárny prístup, pričom skúma prepojenie medzi vysokoškolským vzdelávaním, formovaním národného štátu a procesmi európskej integrácie. Vďaka medzinárodnému pohľadu umožňuje porovnávanie vzdelávacích systémov rôznych krajín a skúma, či je možné zachovať akademickú slobodu aj v čase narastajúceho nacionalizmu,“ uvádza Veronika Michvocíková.

Aký je Cambridge

Doktorka Michvocíková nešetrila slovami chvály smerom k jednej z najstarších a najprestížnejších univerzít na svete – University of Cambridge. „Pedagogická fakulta, ktorú som navštívila, je jednou z najväčších inštitúcií v Spojenom kráľovstve, ktoré sa podieľajú na vzdelávaní učiteľov,“ zdôraznila. Pozitívne hodnotila interdisciplinárne zameranie odborníkov a podporu kariérneho rastu akademických pracovníkov. Zároveň vyzdvihla bohaté možnosti spolupráce, ktoré vychádzajú z iniciatívy pracovníkov univerzity. „University of Cambridge, a najmä Pedagogická fakulta, predstavujú príklad prepojenia historickej tradície s modernizáciou a reflektovaním aktuálnych požiadaviek študentov,“ uzavrela.


Autor: Mgr. Magdaléna Švecová, PhD. 



Mohlo by vás tiež zaujímať: