background-pattern-full-black

Pôda v obrazoch

Projekt sa zameriava na vývoj špecifických vizuálnych materiálov, ktoré efektívne a atraktívne vysvetlia zložité výskumné koncepty pre širokú verejnosť, pričom sa kladie dôraz na pôdu a jej význam. 

Výstupy projektu zahŕňajú infografiky, ktoré zdôraznia kľúčové informácie od odborníkov z Fakulty prírodných vied UCM v Trnave a ďalších zapojených expertov. Okrem toho bude vytvorená simulačná aplikácia na demonštráciu pôdnych procesov v prostredí virtuálnej reality (VR). Aplikácia bude vyvinutá pomocou herného enginu na základe obsahových požiadaviek odborníkov, pričom bude zahŕňať vytvorenie používateľsky prívetivého rozhrania, implementáciu intuitívnych ovládacích prvkov a optimalizáciu výkonu. Cieľom aplikácie je vytvoriť realistické virtuálne prostredie, ktoré umožní lepšie porozumenie procesom, ako sú kontaminácia pôdy a fytoremediácia, a ich následky. Grafika a textúry budú navrhnuté tak, aby verne zobrazili kľúčové procesy, ako aj zmeny v farbe a textúre pôdy. Typ grafiky bude zvolený na základe požiadaviek riešiteľov s odbornými znalosťami o pôde. Testovanie používateľského prostredia, vrátane grafiky, zvukových stôp, animácií a textúr, bude realizované s cieľom maximalizovať zážitok z virtuálnej reality. V rámci tohto balíka sa bude hodnotiť aj kvalita a pútavosť vytvorených vizuálnych materiálov (fotografie, infografiky a iné), ako aj ich schopnosť efektívne komunikovať zložité informácie. 

Neuromarketingovými metódami sa budú sledovať reakcie mozgu, fyziologické prejavy a emócie, pričom sa zhodnotí, či je schopný osloviť cieľové skupiny a aké emócie vyvoláva. Cieľovou skupinou budú študenti stredných a vysokých škôl, ako aj dospelí vo veku 40-60 rokov bez odborných znalostí o pôde. Zohľadnia sa aj emočné reakcie v závislosti od rodu testovaných osôb. V rámci testovania sa využijú metódy sledovania pohybu očí v súvislosti s konkrétnymi podnetmi (napr. devastovaná pôda, mikrobiálne zloženie pôdy), meranie neurologických reakcií a emocionálnych odpovedí na rôzne varianty podnetov. Identifikujú sa najúčinnejšie prvky, ktoré motivujú k pozitívnemu správaniu voči pôde. 

Materiály s najväčším motivačným efektom sa využijú pri tvorbe propagačných a vzdelávacích materiálov pre školy a verejnosť, ako aj pri PR aktivitách projektu a výskume na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Metodologické aj infraštruktúrne portfólio bude formalizované a pripravené na aplikáciu v ďalších medzinárodných projektoch, čím UCM získa dobré východisko pre budúce multidisciplinárne a multisektorové spolupráce.