Article Header Image


Do školy na bicykli najazdí denne aj 80 km. Ako naše kolegyne a kolegovia využívajú ekologické formy prepravy  

Bez auta chodia do práce nielen počas Európskeho týždňa mobility, ktorý začal dnes. Inšpirujte sa príbehmi zamestnancov a zamestnankýň UCM a vyskúšajte, aké benefity má preprava bez štyroch kolies.

Začať treba pomaly

Martin Valica z FPV cestuje buď bicyklom, alebo vlakom, ale iba ak je veľmi chladno. „Bicyklom chodím značnú časť roka. Robím niečo pre seba, svoju kondíciu a zdravie a aj ušetrím za pohonné hmoty alebo cestovné,“ hovorí Valica. Viac než 40 kilometrov do Trnavy a 40 naspäť do Senice je toho dôkazom. Podľa neho je to dobré prepojenie cesty do práce a športu. „Bickel je moja zdravá závislosť,“ priznáva. A čo by odkázal ostatným, ktorí nemajú odvahu vymeniť auto za dve kolesá? „Začiatky budú trocha ťažšie, ale určite sa dostavia výsledky, napríklad v podobe kíl dole. Na začiatok by som odporučil začať s kratšími trasami párkrát do týždňa a postupne ich predlžovať. Ďalšou motiváciou je skúsiť si nájsť parťáka alebo parťáčku a chodiť spoločne,“ uzatvára Valica.

Bicykel je sloboda

Vladimíra Jurišová (FMK) cestuje z Bratislavy vlakom. Na stanicu v hlavnom meste a na UCM zas jazdí na svojom skladacom bicykli. Túto kombináciu využíva celoročne, okrem prípadov, kedy veľmi husto sneží. „Keďže mám sedavú prácu, využívam každú príležitosť mať pohyb. Bicyklovanie ma baví, je super na naštartovanie dňa a tiež na vyčistenie hlavy po práci. Okrem toho, že si cestou na a zo stanice zabicyklujem, vo vlaku vybavím maily, prípadne pracovné telefonáty alebo vyriešim operatívne pracovné veci. Viackrát sa mi potvrdilo, že bicykel a vlak je často rýchlejší a efektívnejší spôsob ako sa prepraviť z BA do TT a späť,“ vysvetľuje Jurišová. Tento spôsob cestovania jej tak dodáva pocit slobody a taktiež robí niečo nielen pre fyzické, ale aj duševné zdravie. „Akonáhle sa stane pohyb bežnou súčasťou života človeka, stane sa na ňom závislý,“ hovorí. Zároveň dodáva, že ak by bývala v Trnave, auto by ani nepotrebovala. Je tu podľa nej skvelá infraštruktúra pre cyklistov.

Kolobežkou za lepšie životné prostredie

Vlakom cestuje aj Peter Murár (FMK), ale namiesto bicykla jazdí na klasickej kolobežke (nie elektrickej). „Ročne najazdím minimálne 1 000 kilometrov. Vnímam ju ako úsporu času, lebo cesta trvá o polovicu menej než pešo a tiež ma núti sa hýbať. Aj keď čakám na vlak, lebo mešká, alebo mám dlhší prestup, tak sa idem radšej kolobežkovať, aby som sa hýbal,“ opisuje, ako mu kolobežka zmenila život. Murár si uvedomuje, že auto by mu život uľahčilo. „Takto však robím veľa pre seba, životné prostredie a šetrím financie. Ak by som chcel chodiť do práce autom, musel by som investovať do druhého auta, paliva, poistiek a podobne. Považujem za dôležité hľadať spôsoby, ako žiť skromnejšie, pretože súčasný životný štýl je neudržateľný. Jasné, každý môže nájsť dôvody, prečo to neskúsiť. No práve tento spôsob myslenia nás priviedol tam, kde sme dnes. Preto je to len o rozhodnutí začať od seba, sústrediť sa na pozitíva, ktoré ekologickejšia doprava prináša, a nevenovať toľko pozornosti tomu, čo nám to môže zobrať,“ uzatvára Murár.

​​​​​Bez problémov s parkovaním

Pani Elena Marčanová (UCM) najčastejšie dochádza vlakom a potom pešo až na UCM. Niekedy sadne aj na svoj bicykel. Dôvodom je najmä potreba hýbať sa a pre svoju vlastnú pohodu. „Keď idem vlakom, dáva mi to 5 kilometrov pešej chôdze denne, a ak na bicykli, tak 24 km pedálovania,“ vyratúva Marčanová, ktorá tak navyše nemusí riešiť problémy s parkovaním.

​​​​​Čo je Európsky týždeň mobility?

Ide o hlavnú informačnú kampaň Európskej komisie o udržateľnej mestskej mobilite, ktorá  pozýva mestá a obce z celej Európy, ale aj z ďalších krajín, aby sa jej zúčastnili. Kampaň prebieha každý rok od 16. do 22. septembra. Jej cieľom je podporovať udržateľnú mestskú mobilitu a motivovať ľudí, aby zvážili alternatívy k autám, ako sú pešia chôdza, bicyklovanie či verejná doprava. Tento rok sa nesie v znamení hesla „Šetri energiu!“ a ponúka množstvo aktivít, od spoločných bicyklových jázd, cez workshopy až po výstavy. Dni bez áut sú symbolom toho, ako môže každý z nás prispieť k lepšiemu a čistejšiemu prostrediu.


O autorovi:

Mgr. Magdaléna Švecová, PhD.
Mgr. Magdaléna Švecová, PhD.

Je vedúcou Katedry digitálnych hier na FMK UCM. Okrem tejto problematiky sa už viac než desať rokov venuje profesionálne písaniu rôznych textov. Začínala ako novinárka v časopise atteliér, neskôr pracovala v rôznych slovenských denníkoch.



Mohlo by vás tiež zaujímať: